Resifarms: promovent agroecosistemes resilients!

Iniciem un projecte europeu Erasmus + anomenat Resilient Farmlands: Promoting education to boost ecosystem services of non-productive farmlands. (Agroecosistemes resilients: promovent la formació per fomentar els serveis ecosistèmics derivats de les zones no productives dels espais agraris)

El projecte RESIFARMS és liderat per la Fundació Emys i compta també amb la participació d’organitzacions de cinc països europeus: Xarxa de Custòdia de la Natura, Fundatia ADEPT (Romania), Conservatoire des Espaces Naturels du Languedoc-Roussillon (França), Comitato per le Oasi WWF dell’Area Fiorentina (Itàlia) i Český Svaz Ochránců Přírody (Txèquia).

El 40% de la superfície de la Unió Europea són finques agràries, fet que converteix als agricultors en els principals gestors del territori. L’agricultura té una gran influència sobre el medi, i és capaç d’afavorir o perjudicar la conservació de la natura en funció de com estigui orientada. En les finques agrícoles, una part del terreny es dedica al cultiu, però una part rellevant del terreny no és productiva, i està formada per ecosistemes tals com boscos, matollars, prats, marges, bases o regs. Aquestes zones, claus per la connectivitat del territori, la conservació de la biodiversitat, i el bon desenvolupament de l’activitat agrícola, no acostumen a ser gestionades adequadament.

Emmarcat en el programa Erasmus+ i amb una durada de 2 anys i mig (setembre 2019 – febrer 2022) el projecte té per objectius:

• Crear una guia gratuïta, pràctica i accessible, adreçada a agricultors, tècnics agrícoles, entitats de custòdia o entitats vinculades al desenvolupament rural per gestionar adequadament aquestes parts no productives de la finca, promovent la conservació i la sanitat i productivitat agrícoles. Aquesta guia anirà acompanyada de vídeos de suport i de sistemes d’auto-avaluació, i serà traduïda a tots els idiomes de les entitats participants.
  • Realitzar formacions pràctiques i gratuïtes als col·lectius esmentats per formar-los en l’ implementació de mesures de gestió.
  • Crear una fitxa tipus per recopilar exemples de finques que gestionen adequadament les seves parts no productives i promouen la biodiversitat.
  • Detectar punts de millora en les polítiques públiques pel foment d’aquestes mesures de gestió.

Ets agricultor, tècnic agrícola, tècnic de conservació i a tu o la teva entitat voldríeu aprendre mesures per a la promoció de la biodiversitat en els espais agraris? Escriu-nos a ander@fundacioemys.org i procurarem incloure’t a les activitats formatives que es desenvolupin en el sí de Resifarms!

Per a més informació: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2019-1-ES01-KA204-065581

Patrocinadors:

Aquest projecte ha sigut finançat amb el recolzament de la Comissió Europea. Aquesta publicació és responsabilitat exclusiva del seu autor. La Comissió no es fa responsable del que es pugui fer amb la informació aquí difosa.

Pàgina web SEPIE