La conservació la nostra raó de ser

30/09/2017
Pau Sunyer Sala - Recerca i Conservació

L’objectiu principal de la Fundació Emys és la conservació de la natura. Des de fa 30 anys ha treballat amb aquesta finalitat, especialment per a la conservació de la tortuga d’estany (Emys orbicularis) i el seu hàbitat.

Les zones humides son ambients molt interessants per a la biodiversitat, i que malauradament han anat desapareixent del nostre territori degut principalment a les activitats humanes. És per això que la Fundació Emys treballa per a la seva preservació i creant noves zones humides on pugui viure la tortuga d’estany, i moltes altres espècies d’amfibis, rèptils i invertebrats.

En aquesta tasca la custòdia del territori ha sigut, i segueix sent, la metodologia que ha permès la creació de noves zones humides i la conservació de les basses on hi viuen les tortugues d’estany. Els acords de custòdia que s’estableixen entre una entitat ambiental i un propietari son una eina bàsica per a dur a terme projectes de recuperació i protecció del medi en espais privats, amb la participació o el permís de la propietat. Avui la fundació Emys és un referent en la implementació de la custòdia del territori i en la conservació i gestió de zones humides.

Una part molt important de la nostra tasca és el seguiment dels nuclis poblacionals d’Emys orbicularis, que ens permeten conèixer l’estat de conservació de l’espècie, i avaluar l’efectivitat de les mesures de conservació que implementem. Des de fa més de 30 anys es realitzen mostrejos anuals d’aquests hàbitats, amb els quals s’han capturat i marcat més de 750 exemplars de tortuga d’estany, de les quals es manté un seguiment.

Per tal d’involucrar els diferents municipis en la gestió i conservació del seu patrimoni natural s’està desenvolupant una iniciativa que permet als ajuntaments disposar d’un petit fons anual per a destinar a projectes de conservació i millora del medi ambient. Aquesta iniciativa consisteix en l’afectació del 0,5% de l’IBI per a la conservació de la biodiversitat i el medi natural del municipi, i començà el 2014 a Maçanet de la Selva. Des de llavors s’hi han adherit Santa Coloma de Farners (2016), Vilobí d’Onyar (2017), Riudellots de la Selva (2017), i les Planes d’Hostoles (2018). En el marc d’aquesta iniciativa s’han realitzat diversos projectes des de la instal·lació de caixes niu, la creació de basses o la realització de tallers educatius i de sensibilització ambiental.

La tasca de conservació requereix de la col·laboració de diferents actors del territori, i en aquest sentit la fundació Emys sempre ha buscat teixir sinèrgies amb altres entitats i grups de recerca, com el grup d’estudi d’ecologia aquàtica de la universitat de Girona, la fundació Astres o el GOB Menorca.

• Conservació