L’educació ambiental a l’escola de naturalistes: una eina més per a la conservació de la natura

18/04/2019

Un dels pilars de la nostra entitat és l’educació ambiental, que ens permet treballar amb infants i adults per connectar amb la natura, veure-la de manera diferent i relacionar-nos amb ella de manera respectuosa i amb harmonia.

L’educació ambiental la treballem des de diferents vessants en funció del públic objectiu: casals per infants, camps de treball per a joves, activitats educatives per centres educatius, formació per adults… No obstant això, en aquesta ocasió us volem parlar del projecte d’educació i sensibilització ambiental, que duem a terme juntament amb Limnos (entitat ambiental del Pla de l’Estanys), que ens ha subvencionat el Departament de Territori i Sostenibilitat. El projecte té un abast territorial bastant notori. Principalment les accions es centraran la Plana de la Selva, els Estanys de Sils i les zones humides del Pla de l’Estany.

Una de les accions dins d’aquest projecte d’educació ambiental és la creació d’un espai educatiu on la natura sigui la protagonista, per tal de generar un vincle entre els infants i joves amb la natura i amb les entitats d’educació ambiental més enllà de les activitats puntuals que es poden fer amb els centres educatius i les activitats que realitzem durant l’estiu. Aquesta acció és l’Escola de Naturalistes, la qual té per objectius: acostar la natura a la ciutadania en especial als infants i joves, promoure la sensibilitat de la ciutadania envers la natura, generar un major coneixement de la natura i dels territoris circumdants per millorar la seva conservació i augmentar la implicació de la ciutadania amb la conservació de la natura, entre d’altres.

A l’hora de treballar aquesta proposta amb els infants i joves, ho volem fer tot baixant revolucions, és a dir, aprenent la freqüència i la calma que es necessita per apropar-se a la natura; meravellant-nos amb els processos naturals, de la vida, amb els detalls; sentint el vincle, de que som part de la natura; i finalment, aprenent significativament a través d’experiències amb sentit.

Els resultats esperats seran: el projecte educatiu de l’escola, la programació d’un trimestre amb 12 activitats per cada grup d’edat (infants de 8 a 11 anys i joves de 12 a 16 anys), les proves pilot en diferents centres educatius durant el 3er trimestre i l’elaboració de materials de suport.

La feina no és poca, però el compromís que tenim i la motivació per donar a conèixer i posar en valor el nostre entorn natural i l’educació ambiental és tal, que esperem que les puguem desenvolupar satisfactòriament assolint bons resultats, en primer lloc;  aconseguint un major interès i implicació per part de la ciutadania, en segon lloc; creant noves sinergies i col·laboracions amb actors del territori, en tercer lloc, principalment per el futur desenvolupament de l’Escola de Naturalistes.

• Educació ambiental