L’Escola de Naturalistes, on infants i adults creen vincle amb la natura

06/05/2021

L’any 2019 a la Fundació Emys vam apostar per iniciar el projecte de l’Escola de Naturalistes: un espai on treballar l’educació ambiental de manera contínua, experiencial i innovadora.

Després de l’èxit d’aquesta activitat de natura per a infants vam decidir crear l’Escola de Naturalistes per adults amb el mateix objectiu: sensibilitzar a la ciutadania sobre la importància de conèixer el nostre entorn, la importància de la biodiversitat i la conservació de la natura. L’èxit d’aquesta activitat de natura per adults reafirma que no cal ser un infant per a tenir curiositat per l’entorn i per seguir aprenent de la natura.

L’Escola de Naturalistes per adults té lloc cada primer dissabte de mes, on els perfils de les assistents són d’allò més variats: biòlogues en formació, mestres, juristes, il·lustradores, agrònomes forestals, jubilades… i tot i venir de mons diferents totes tenen un objectiu comú: aprendre a cada sessió alguna cosa nova sobre la natura. Les sessions de l’Escola de Naturalistes tracten temàtiques ben diferents, des de què vol dir ser un bon naturalista, identificar i conèixer fauna i flora que ens envolta, com fomentar la biodiversitat o fins i tot treballar la por i el fàstic que ens generen alguns animals que no coneixem tant.

A més, l’Escola de Naturalistes per infants segueix creixent i consolidant-se, reactivada un cop la situació de la pandèmia ho va permetre, amb grups d’infants formant-se com a futurs naturalistes a la finca de Can Moragues, seu de la Fundació Emys, a Riudarenes, en format d’activitat extraescolar. Tant l’Escola de Naturalistes per adults com per infants han tingut una gran rebuda, deixant llistes d’espera i unes valoracions molt positives per part de les participants. L’abast d’aquesta activitat es centra a la Plana de la Selva, tot i que s’està treballant amb el GEPEC, entitat ambiental de Tarragona de qui és la idea original de l’Escola de Naturalistes, amb l’objectiu que aquesta activitat de natura tingui un abast més ampli.

L’Escola de Naturalistes s’emmarca dins el projecte d’Educació Ambiental de la Fundació Emys, a través del qual estem realitzant altres accions a la Plana de la Selva com visites guiades, jornades de voluntariat o jornades de divulgació científica online. Els reptes d’aquest projecte han estat i segueixen essent grans però en l’actualitat, malgrat l’emergència climàtica, hi ha l’oportunitat d’apropar la natura a la gent des d’una perspectiva constructiva i positiva. La Fundació, gràcies al suport del Departament de Territori i Sostenibilitat i Batallé Único i la col·laboració dels Ajuntaments de Santa Coloma de Farners, Sils i Riudarenes, fa anys que treballem en aquest sentit realitzant tallers d’educació ambiental, casals, camps de treball i voluntariats per seguir formant a les generacions futures i, com hem vist, també als adults, de la importància de conèixer, entendre i protegir la natura.

• EdN