El casal ambiental d’estiu i l’Escola de Naturalistes: tot i les dificultats, continuen

30/09/2020

El 2020, quin any de canvis per totes! Des de l’àrea d’educació l’arribada de la pandèmia ens ha suposat un bon sotrac, sobretot durant els mesos de març a mitjans juny.

No obstant això, vam seguir actives amb l’Escola de Naturalistes i els experiments des de casa, i de seguida que vam poder, a principis de juny ens vam començar a preparar pel casal, o més ben dit, casals ambientals d’estiu.

La preparació dels casals, pel casal de Sils i pel casal de Fundació Emys a Can Moragues (Riudarenes), va ser com ho ha estat les darreres setmanes pels centres educatius. Rebent infomacions cada moment, familiaritzant-nos amb els protocols, formant-nos amb temes de seguretat i higiene (organitzat pel Departament de Salut i Joventut), però també amb temes de gestió emocional amb formacions de la Mecànica del canvi (el qual va encarregar Emys i Fil a l’agulla, ofert per l’Ajuntament de Sta. Coloma de Farners) organitzant els grups i adequant els espais, entre d’altres.

I, amb tot això, preparar una proposta educativa pels infants engrescadora, aquest estiu centrant-nos amb el Rècord Guinnes del Medi Natural, on els nens i nenes del casal han esdevingut jurat per poder escollir cada setmana qui s’emportava el premi al més veloç, al més tòxic, al més lent, al més estrany…

Aquest any més que mai, el contacte amb la natura, per aprendre amb i d’ella era fonamental, per això tot els casals es va dur a terme a l’aire lliure, entenent aquest com un espai de joc, d’aprenentatge, terapèutic, de convivència. Fet que reivindiquem sempre i que mirem de dur a terme amb altres activitats que comentarem més endavant com l’Escola de Naturalistes i una nova proposta, que volem dur a terme més endavant si es donen tots els factors, l’Escola del Bosc.

Vam fer casal durant les 11 setmanes que va durar l’estiu sense cap incident remarcable i sense cap grup tancat per causa del Covid-19;  intentant treballar sempre des la serenitat, empatia, el sentit comú i tranquil·litat. En total, han passat entre els dos casals un total de 192 infants d’entre 3 i 14 anys, els quals esperem que hagin gaudit i après de l’experiència.

Amb l’inici del curs escolar, tenint en compte tot el context de les extrascolars, oferim per segon any consecutiu l’extraesolar l’Escola de Naturalistes, una activitat totalment pensada per acostar els infants i joves a la natura. De moment l’oferim els dimecres de 17h a 19h o els dissabtes de 10h a 12h a la finca de Can Moragues, i a l’espera de poder-la activar en altres espais i municipis. Podeu consultar un resum del projecte educatiu d’aquesta activitat clicant aquí. Us animem a participar-hi!

I finalment, amb caire més de futur, estem començant a donar voltes a una nova proposta on poder oferir un espai més seguint amb la premisa de la importància del contacte amb la natura com a espai per crèixer, aprendre amb i d’ella, aprofitant també l’espai i finca de Can Moragues. Per això, esperem que ben aviat poguem començar a moure fils per intentar engegar la primera Escola del bosc de la comarca. Per això, hem de formar-nos, generar xarxa, buscar complicitats i anar construïnt el projecte, el qual no haurem de fer soles. El febrer passat vam haver d’aparcar el projecte, però tot i així seguim pensant, ara més que mai, que és una oportunitat per transmetre uns valors, aprenentatges i maneres de fer a l’aire lliure, amb la millor companyia possible: la natura. A més, creiem que va en consonància amb les necessitats del moment, que en altres països del nord d’Europa estan reconegudes.  Hi anirem treballant i estigueu atentes perquè us anirem informant! Si hi esteu interessats podeu enviar-nos un correu a info@fundacioemys.org.

• El casal ambiental