L’estiu a la Fundació Emys: època de sensibilització d’infants amb l’educació ambiental en el lleure

26/08/2019

L’estiu per a la Fundació Emys, i en concret l’àrea d’Educació, és una època de molta activitat ja que és quan duem a terme els projectes de més envergadura (i que realitzem anualment des de fa temps) en relació a l’educació ambiental en el lleure.

Des de la Direcció General de Joventut defineixen l’educació en el lleure com el conjunt d’activitats  i experiències que es realitzen en el temps lliure d’infants i joves amb una intencionalitat pedagògica fora del currículum escolar i de l’àmbit familiar, que els ajuden a adquirir competències i habilitats socials, fent-los protagonistes de la seva pròpia vida i actius i participatius socialment.

En el nostre cas, aprofitant aquests espais que tenen els joves i infants, realitzem projectes on l’eix a través del qual giren totes les activitats i experiències és l’educació ambiental, amb diversos l’objectiu de gaudir i aprendre de i amb la natura, conèixer tots els seus aspectes (éssers vius, cicles, història….), respectar-la i conservar-la. A més a més, a nivell pedagògic també tenim per objectius: potenciar la inquietud dels infants segons els seus interessos, educar en valors, aprendre significativament, adquirir hàbits d’autonomia tant individuals com grupals i fomentar el respecte en totes les seves vessants.

Per infants de 3 a 12 anys realitzem el casal ambiental d’estiu, entre els mesos de juny i setembre. Inspirant-nos amb la novel·la escrita per Jules Verne el 1864, una novel·la de ciència-ficcó i aventures, aquest any hem iniciat el Viatge al centre de la Terra. Una naturalista i científica de la comarca, la Maria Pagèspetit, en un vell llibre sobre geologia escrit per en Raimón Tort el s. XVII, hi descobreix un escrit encriptat, en el qual hi descobrirà un missatge que l’engrescarà a preparar una expedició per anar a trobar el forat que els portarà, o no, al centre de la terra. Al llarg de les setmanes ens hem familiaritzat amb les troballes de la Maria Pagèspetit, hem fet les primeres descobertes geològiques juntament amb una geòloga i la visita a una pedrera, hem descobert els animals que viuen a les coves i sota terra, hem fet troballes d’animals extingits anant a fer una visita al Museu Arqueològic de Banyoles i el parc Neolític de la Draga, entre d’altres. Els diferents temes i la temàtica en general es treballa tenint en compte l’edat dels infants, les seves inquietuds, a través del joc, activitats dirigides i la visita d’externs que ens ensenyen moltes coses. En total, un cop acabat el casal hi hauran participat més de 100 infants i joves de la Plana de la Selva.

En el cas dels joves, per sisè any consecutiu hem realitzat un camp de treball, titulat “Conservació de la Natura a la Plana de la Selva”, amb el suport de l’Agència Catalana de Joventut, en el qual han participat 23 joves, d’entre 14 i 17 anys d’arreu de Catalunya. Els joves han passat 15 dies amb nosaltres i la seva estada ha consistit principalment en conèixer la nostra entitat ambiental i els seus projectes, conèixer l’entorn, fer voluntariat, fer activitats de lleure (taller de percussió, dinàmica de gènere, jocs de taula…) i viure una experiència única i molt intensa. Amb aquesta proposta de camp el que es volia aconseguir a través de l’aprenentatge en l’acció era un conjunt d’objectius al voltant de la custòdia del territori i exemples aplicats de conservació en diferents municipis.

Per primer cop, per joves no tant joves, concretament de 18 a 29 anys, aquesta setmana hem començat un camp de treball internacional titulat “Lake of Sils”. Aquest també és un camp de 15 dies de durada, el qual podem realitzar amb el suport de l’Agència Catalana de la Joventut, amb joves d’arreu del món, contarem amb persones de nacionalitat belga, francesa, alemanya, italiana, japonesa, mexicana, russa, sèrbia, turca i catalana. Els objectius són els mateixos que el camp de treball amb joves catalans, amb la diferència que en aquest cas el voluntariat es centrarà en els Estanys de Sils. A nivell d’activitats algunes són les mateixes i d’altres canvien per tal de fer una descoberta de Girona i als Aiguamolls de l’Empordà. Més endavant ja us explicarem com ha anat l’experiència.

Totes aquestes activitats per nosaltres són molt positives i les valorem molt satisfactòriament perquè són grans espais per educar i sensibilitzar una part de la població (la qual té a les seves mans el futur), aporten una millora de l’entorn en aquells espais on intervenen i uns beneficis (per les persones, la flora, la fauna, entre d’altres), es senten part del projecte i poden aportar el seu gra de sorra, és una bona manera de donar-nos a conèixer i perquè valorin i s’impliquin més en la conservació de l’entorn natural. Per tant, encara que sigui de manera puntual en aquests espais, seguirem treballant en aquesta línia perquè tot i que sabem que els canvis educatius requereixen d’un treball continu i sovint lent, són experiències que poden ajudar a transformar els infants i joves a tenir una major consciència, vincle i coneixement vers la natura.

Altres suports camp de treball català: Ajuntament de Riudarenes, Ajuntament de Sta. Coloma de Farners i Ajuntament de Sils.

Altres suports camp de treball internacional: Ajuntament de Sils, Fundació Catalunya La Pedrera, l’ACA i Ajuntament de Riudarenes.

• Educació lleure