Per què apostar per l'Economia Verda?

03/05/2022

Després de les crisis que la nostra societat ha patit i pateix, no podem permetre una economia que deixi de banda els problemes ecològics i l'escassetat de recursos naturals.

PER QUÈ APOSTAR PER L'ECONOMIA VERDA?

Després de les crisis que la nostra societat ha patit i pateix, des de la del 2008, la pandèmia per la COVID-19 o conflictes bèl·lics com l'actual guerra entre Rússia i Ucraïna, ens estem adonant que no podem permetre una economia que deixi de banda els problemes ecològics i l'escassetat de recursos naturals. Així, estem davant d'un canvi de model en tots els processos productius, entre ells el sector de l'alimentació.

L'economia verda en l'alimentació s'entén també com una economia circular que genera capital natural i que permet que la natura avanci "naturalment": de la terra cap a la terra. Els sistemes més estesos fins ara han estat i són encara:

• Sistemes lineals mitjançant una cadena que s'inicia en prendre, fer, consumir i desaprofitar o rebutjar.
  • Sistemes "semilineals " o de reciclatge on només una part (consumir per tornar a fer) acaben sent desaprofitats

Ara ens cal avançar cap a un model del 0 rebuig on tot el que es genera o es fa, després de ser fet o consumit torni a la cadena mitjançant la reparació, el reciclatge i la reutilització.
Emys, des de la seva àrea d'economia verda que inclou projectes com la producció de Melmelades i salses "Can Moragues" o l'espai de botiga i restaurant ecològics ·El Rebost de Can Moragues", apostem per aquesta model sostenible, verda o circular que respon a les amenaces a les quals ens enfrontem. Treballem amb una visió de futur que promogui una economia basada en el territori, en l'apoderament de la nostra pagesia per l'autososteniment i la reducció de la dependència econòmica de tercers, lluitant contra el malbaratament, una economia que té cura de les persones, que promou l'equitat incorporant a col·lectius socialment desafavorits, i tot sense menystenir la cuina, la producció i l'elaboració d'aliments saludables i, tanmateix, sensibilitzant d'aquesta necessitat.

Així els projectes d'economia verda de la Fundació Emys esdevenen inherents a altres àrees de l'entitat com la conservació de la biodiversitat i la gestió sostenible del nostre entorn perquè formen part indissociable d'aquest cercle.

D'acord amb la definició del Programa de les Nacions Unides pel Medi Ambient (PNUMA) s'entén com economia verda "aquella que dona lloc a la millora del benestar humà i la igualtat social alhora que es redueixen significativament els riscos mediambientals i l'escassetat ecològica aconseguint, a més, un desenvolupament econòmic i un consum eficient dels recursos".

El principal objectiu de l'economia verda és obtenir un equilibri social, econòmic i ambiental de tal manera que els seus processos generin riqueses en les societats i no malmetin el medi ambient.