Centre d'acollida de tortugues

ATENCIÓ!

En aquest moments la Fundació Emys no està admetent més tortugues a l'espera d'arreglar el tancat.

Així doncs, i de manera temporal, NO podem fer acolliment de tortugues perquè s'està duent a terme la millora de les instal·lacions.

Gràcies i disculpeu les molèsties.

TENS ANIMALS EXÒTICS A CASA?

No els abandonis!

Alliberant-los no els estàs fent cap favor i, a més, poden causar impactes negatius irreversibles al medi natural.

Què faig si tinc un animal a casa i ja no el puc cuidar  més?

Abandonar espècies exòtiques està prohibit i penat. Pensa que, si sobreviuen i s'adapten al nostre clima, poden esdevenir un gran problema al nostre territori. Si en tens alguna a casa, has de vetllar perquè aquesta no arribi de cap manera al medi natural i, en cap cas, alliberar-la.

Si no pots seguir mantenint-lo:

1. Truca al cos d'Agents Rurals més proper: ells et diran què fer.
  2. Busca un centre d'acollida de fauna salvatge:
    • Torreferrussa
    • CRAC
    • ADEFFA
    • DEPANA
    • Fundació Emys

Si tens a casa una tortuga exòtica i no te'n pots fer responsable, acosta't a Can Moragues, seu de la Fundació Emys, i l'acollirem.

QUÈ SAPS DE LES ESPÈCIES EXÒTIQUES?

Tortuga de florida (Trachemys scripta), espècie invasora

Què és una espècie exòtica?

Aquelles que de manera natural no trobem distribuïdes al nostre país o regió i que hi han arribat per alguna acció dels éssers humans. Sovint són les que podem comprar a les botigues d'animals.

Què és una espècie exòtica invasora?

Aquelles que s'han introduït al nostre territori i tenen la capacitat de sobreviure, reproduir-se, escampar-se pels ambients naturals i causar un impacte biològic o social.

Són la segona causa a nivell global d'extinció d'espècies, després de la destrucció d'hàbitat.

Poden causar:

• Danys a altres animals i plantes
  • Danys a l'hàbitat, i impacte paisatgístic
  • Danys a les infraestructures
  • Danys i pèrdues als cultius
  • Molèsties al humans i problemes de salut
  • Poden esdevenir plagues

El procés d'invasió d'una espècie

1. Fase de Transport: Espècie introduïda

L’espècie és transportada per algun vector humà concret (vaixell, vehicle, transport de  mercaderies, comerç de fauna, etcétera) fora del seu àrea de distribució.

Per superar aquesta fase l’animal o la planta ha de superar les condicions al llarg del transport.

En aquest punt diem que es tracta d'una espècie introduïda.

2. Fase d'arribada: Espècie naturalitzada

L’espècie aconsegueix sobreviure en el nou entorn.

Per superar aquesta fase, l’animal o planta haurà de ser capaç de mantenir-se davant de les condicions com la temperatura, trobar aliment o sobreviure als depredadors del nou hàbitat.

En aquest punt diem que es tracta d'una espècie naturalitzada.

3. Fase d'establiment: Espècie adventícia

L’espècie es comença a reproduir, la població exòtica augmenta en nombre d’individus.

Per superar aquesta fase, l’animal/planta ha de ser capaç de superar les barreres del paisatge (hàbitats diferents del d’introducció, modificacions antròpiques, etcètera).

Les espècies que superen aquesta fase reben el nom d'espècies adventícies.

4. Fase d'expansió: Espècie establerta

L’espècie aconsegueix dispersar-se al nou territori, rep el nom d'espècie establerta.

5. Fase d'impactes: Espècie invasora

L’espècie comença a provocar impactes econòmics, social o ecològic en el seu nou hàbitat. A partir d’aquí se la pot considerar com exòtica invasora.

Algunes espècies invasores de Catalunya

Coipú