Millora de la qualitat ecològica de les rieres de Sant Hilari Sacalm [FINALITZAT]

CALENDARI:

INICI: JUNY 2022
FINAL: OCTUBRE 2022

Objectiu general:

Millora de la qualitat ecològica dels hàbitats associats al curs d’aigua mitjançant la conservació, recuperació i neteja d’elements prioritaris de patrimoni natural reconeguts en PEIN, Xarxa Natura 2000 i hàbitats d’interès comunitari prioritari.

Objectius específics:

● Seguiment de la població de cranc de riu autòcton i fauna associada als gorgs.
● Millora de l’estat ecològic de la riera d’Osor i els prats de dall adjacents
● Reducció de les pressions associades a l’hàbitat.

PRESSUPOST:

● PRESSUPOST TOTAL DEL PROJECTE: 13.511,77 €

● FINANÇADORS:
o AJUNTAMENT DE SANT HILARI SACALM
o DIPUTACIÓ DE GIRONA

● COL·LABORADORS:
o AJUNTAMENT DE SANT HILARI SACALM

RESUM:

Arrel d’un estudi efectuat l’any 2019, es va confirmar la presència de cranc de riu autòcton (Austropotambius pallipes), una espècie catalogada com EN PERILL pel Catàleg de Fauna Amenaçada de Catalunya, en algunes rieres tributàries a la riera d’Osor.

La manca d’hàbitats de qualitat i la seva fragmentació, així com la sobrefreqüentació humana dels espais de ribera i les malalties fúngiques són les principals amenaces per a la conservació d’aquesta espècie.

La Fundació Emys, gràcies a una subvenció atorgada per la Diputació de Girona, ha realitzat un nou projecte que dona continuïtat als projectes anteriors i permet conservar i millorar la riera d’Osor per beneficiar aquesta espècie. Així doncs, per fer-ho possible, s’ha treballat en tres línies d’actuació, que han consistit en el seguiment de cranc de riu autòcton i fauna associada als gorgs, la descolmatació i consolidació del tram inicial de la riera d’Osor i de la zona d’aiguabarreig i la neteja de deixalles.

RESULTATS

● Estudi de la població de cranc de riu autòcton i de la fauna associada als gorgs amb inspeccions visuals i fototrampeig.

● Retirada de 300 m 3 de sediments del tram inicial de la Riera d’Osor, rebliment dels marges respectant el pendent suau i plantació de verns i arbustos associats a riberes per tal de fixar els marges i millorar la connectivitat de la verneda.

● Retirada de 200 m 3 de sediments en l’aiguabarreig entre la riera d’Osor i la riera de Mas Quintà per contribuir a la presència d’aigua durant períodes més secs de l’any.

● Retirada manual de deixalles al tram final de la Riera d’Osor entre el molí d’en Boscà i la roca Foradada.

● Revegetació de la zona de la presa de la Font Picant.