Conservació del cranc de riu autòcton a la riera d'Osor al seu pas per Sant Hilari [FINALITZAT]

CALENDARI:

INICI: JUNY 2021

FINAL: OCTUBRE 2021

La millora de la qualitat ecològica dels hàbitats associats al curs d’aigua.

• Recuperació de l’hàbitat del cranc de riu autòcton.
  • Seguiment de la població de cranc de riu autòcton i fauna associada als gorgs.
  • Regulació de les pressions associades a l’hàbitat.

PRESSUPOST:

PRESSUPOST TOTAL DEL PROJECTE:  13.633€

FINANÇADORS:

• DIPUTACIÓ DE GIRONA
  • AJUNTAMENT DE SANT HILARI SACALM

COL·LABORADORS:

• AJUNTAMENT DE SANT HILARI SACALM
  • DEPARTAMENT D’ACCIÓ CLIMÀTICA

RESUM:

Arrel d’un estudi efectuat l’any 2019, es va comprovar la presència d’ exemplars de cranc de riu autòcton (Austropotambius pallipes), una espècie catalogada com EN PERILL pel catàleg de fauna amenaçada 2020, a la riera d’Osor i en algunes de les seves rieres tributàries. Tot i així aquestes poblacions es troben molt fragmentades a causa de la manca de gorgs amb prou profunditat, la presència d’espècies invasores, la sobrefreqüentació de l’espai i la degradació del bosc de ribera.

D’aquesta manera, gràcies a una subvenció atorgada Diputació de Girona, la Fundació Emys ha dut a terme un projecte de conservació i millora de la riera d’Osor per la conservació d’aquesta espècie que consta de tres objectius específics: (I) la recuperació de l’hàbitat del cranc de riu autòcton, (II) el seguiment de la seva població i de la fauna associada als gorgs i (III) la regulació de les pressions associades a l’hàbitat. Per assolir aquests objectius, s’ha treballat en tres línies d’actuació, que consisteixen en la recuperació d’un gorg a la riera de la Font del Gavatx de manera manual, enfondint-lo i creant microhàbitats amb pedres i troncs, el seguiment mitjançant càmeres de fototrampeig observar la fauna associada als 7 gorgs de la riera de la Font del Gavatx, trampes sherman per micromamífers i una jornada de cerca nocturna del cranc de riu, la descolmatació de la presa de retenció de sediments mitjançant una retroexcavadora, la retirada de deixalles a la riera d’Osor i la divulgació dels seus valors naturals.

RESULTATS:

• Recuperació d’un gorg pel cranc de riu autòcton.
  • Estudi de la població de cranc de riu autòcton i fauna associada als gorgs.
  • Descolmatació de la presa de retenció de sediments.
  • Eliminació de deixalles i residus en un total de 145 sacs de 336m3 cadascun.
  • Instal·lació d’un cartell sobre la importància del bosc de ribera i un segon cartell sobre la ruta dels Carboners.
  • Xerrada divulgativa a la població local per explicar el projecte i els resultats.

Amb el suport i la col·laboració de:

Ajuntament Sant Hilari Riera d'Osor