CURS HORTA ECOLÒGICA: fonaments per a l’horticultura ecològica (10 ena edicició)

Cusos
Data: Inici 18 de gener al 11 de juliol (dissabtes)
Horari: de 09:00 a 13:00 hores, excepte alguns dies que acaben a les 14 hores
Professorat: Pendents de confirmació
Preu: 175€

Per desè any consecutiu, des de la Fundació Emys, realitzem la formació en horticultura ecològica amb l’objectiu que els participants aprenguin a menar un hort ecològic, i descobreixin les tècniques i eines que fan possible l’eficiència i garanteixin la qualitat del producte que estan produint.

La formació està reconeguda com a crèdits de reconeixement acadèmic, 3 crèdits atorgats, per part de la Universitat de Girona als Estudis de Ciències (UdG) i codi d’homologació per part del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya (codi pendent)

En cada nova edició, el curs es va adaptant a les observacions fetes pels alumnes durant les avaluacions anteriors. És per això, que en aquesta edició, s’han incorporat noves sessions per aprofundir en temes com visites a camp, l’accés a la terra, collita i conservació de producte.

– Aprendre a menar un hort ecològic i descobrir les tècniques i eines que fan possible que els petits productors treballin de forma eficient i garantint la qualitat del seu producte.
– Promoure una agricultura d’alt valor natural, respectuosa amb el medi ambient i que promogui la biodiversitat.
– Posar a l’abast coneixements per a què els participants puguin realitzar un tipus d’horta d’alt valor nutritiu i eficient.
– Les sessions combinen una exposició teòrica amb una posada en pràctica dels coneixements introduïts.

Professorat
Jordi Puig, Dr. en ciències ambientals, ambientòleg, productor ecològic i assessor de productors. Autor del llibre “L’hort del segon origen”; Maribel Trillas, és una biòloga catalana especialitzada en el control biològic de malalties dels cultius; professora titular de la Universitat de Barcelona i és membre del consell d’administració i assessora científica de Biocontrol Technologies, S.L.; Bàrbara Lòpez, enginyera tècnica agrícola, ADV del Bages Xavi Fontanet, biòleg i enginyer tècnic agrícola, formador, experiència com a horticultor, coautor del llibre “Plagas y enfermedades en hortalizas y frutales ecológicas”; Neus  Vunyals és enginyera agrícola i és la coordinadora de formació de L’Era de Manresa; Dirk Madriles, membre de l’Associació Terra Franca i productor de La Ginebreda; Ander Achotegui, Dr, en ecologia, ambientòleg, i responsable àrea agricultura ecològica de l’entitat. Proximament anirem confirmant més professorat.

Destinataris
El curs es dirigeix a productors d’horta ecològica que treballin en explotacions de petites i mitjanes dimensions. En l’admissió d’alumnes es donarà prioritat als productors en procés d’incorporació o bé als productors en procés de conversió a agricultura ecològica.
També està dirigit a persones que gestionin un hort d’autoconsum i tinguin un mínim coneixement sobre horticultura.

Certificació
El curs tindrà la homologació del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya com a formació oficial dels productors en procés d’incorporació en el sector agrari (Codi homologació pendent). Per obtenir el certificat de realització caldrà assistir a un mínim del 80% de les sessions. La certificació s’expedeix un cop finalitzat el curs.

Proposta de programa (en els propers dies anirem confirmant ponents i durada, algunes jornades poden canviar de temàtica però no de data per disponibilitat dels ponents)*
18/01/2020 · Horticultura d’alt valor natural
01/02/2020 · Planificació i mecanització d’horta ecològica
15/02/2020 · Fertilització
22/02/2020 ·  Conservació de llavors ecològica i elaboració de planter
29/02/2020 ·  Les rotacions i les associacions en els cultius hortícoles
14/03/2020 · Visita de camp a una productora ecològica, la Maria Riera de Palafolls
28/03/2020 · Accés a la terra
04/04/2020 · Edafologia hortícola (el sòl)
18/04/2020 · Com fer més eficient i rentable una explotació hortícola ecològica; els fluxos de l’aigua, energia i primeres matèries
25/04/2020 · Prevenció i terapèutica en horticultura ecològica
09/05/2020 · L’aigua i sistemes de reg per a horta ecològica
23/05/2020 · Plagues en horticultura ecològica
06/06/2020 · Malalties en horticultura ecològica
20/06/2020 · Marges funcionals i fauna auxiliar
04/07/2020 · Visita a camp. Collita i conservació de productes hortícoles
11/07/2020 · Horticultura d’alt valor nutritiu. Com produir vegetals sans, gustosos i amb altes concentracions de nutrients

* El curs inclou totes les sessions de formació sobre agricultura ecològica organitzades per la Fundació Emys aquest 2020. El preu inclou el certificat d’assistència i l’homologació, el material necessari per cada una de les sessions. En cas de matricular-se a les sessions per separat no s’expedirà homologació, sinó certificat d’assistència, i sota petició de cada alumne/a.

Per a més informació, contacteu-nos al 972164957 o a mcasalprim@fundacioemys.org.

Algunes jornades d’aquest curs estan pendents de formar part del PATT 2020 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural.

També et poden interessar