CUSTÒDIA

La custòdia del territori és una eina que utilitzen les entitats ambientals per conservar la natura en finques privades, arribant a acords amb els seus propietaris i/o gestors per realitzar actuacions que ajudin a la conservació i alhora millorin la finca.

La Fundació Emys va començar la seva tasca de conservació l’any 1987, i va firmar el primer acord de custòdia del territori de Catalunya el 1989, en el seu esforç per conservar la tortuga d’estany i el seu hàbitat. Des de llavors s’han firmat 35 acords de custòdia forestal i agrària.

La custòdia és la eina per a implicar a tots els agents, de forma coordinada, en una gestió activa i sostenible en favor de la conservació del patrimoni natural. La custòdia significa per exemple,  ajudar a que els agricultor gestionin els espais agrícoles de forma més sostenible, perquè  amb la seva col·laboració la natura guanya un gran actiu.

La custòdia és diferent amb cada propietari i/o gestor però té uns denominadors comuns en tots els casos;  la comunicació, la confiança i la col·laboració. Treballem amb aquestes aspectes per tal que es puguin fer compatibles els usos  i activitats en espais custodiats amb la conservació dels valors naturals del territori a llarg termini.

Custòdia agrària

La Fundació Emys té una desena d’acords de custòdia amb pagesos i ramaders ecològics del territori. El nostre principal objectiu és implementar amb ells agricultura i ramaderia ecològica i d’alt valor natural (AVN). La AVN és aquella agricultura i ramaderia capaç de sostenir alts nivells de biodiversitat, fet que afavoreix la conservació, però alhora és una tècnica que afavoreix la productivitat i el control de les plagues i malalties.

L’entitat treballa des de fa anys amb un programa pel foment de la custòdia agrària. Les superfícies agrícoles ocupen gran part del nostre país i una gestió sostenible dels espais agraris, que faci compatible la producció d’aliments amb la conservació de la biodiversitat, significa una millora substancial en la conservació de la natura al nostre país.

Per això Fundació Emys treballa ja des de 2009 en la formació, acompanyament i assessorament als pagesos que ho vulguin a fi d’ajudar-los en el procés de reconversió cap a una agricultura que permeti viure als agricultors d’una gestió que alhora afavoreixi la conservació de la natura.

custodia

Custòdia forestal

A Catalunya, la major part de la superfície són boscos en els quals aplicant una gestió més integral, els converteix en uns hàbitats complexes, capaços d’allotjar biodiversitat i oferir molts serveis ecosistèmics.
Des de Fundació Emys treballem en l’assessorament i acompanyament de propietaris que vulguin impulsar una gestió de la finca, des d’una visió que integri la sostenibilitat ambiental i econòmica, per una banda,  amb la visió de la propietat, per l’altra.

PROJECTES

Assessoraments regulars a productors en custòdia.

Entre 2017 i 2019 Jordi Puig (L’Espigall) i Ander Achotegui (Fundació Emys) assessoren 6 vegades a l’any als productors en custòdia amb la Fundació Emys, ajudant-los a planificar millor i fer més productives les seves finques, resoldre les incidències de plagues i malalties, regenerar el sòl… convertir la seva agricultura ecològica en agricultura d’alt valor… Llegeix més
Aquests són tots els projectes de conservació
No more articles to load